1. استفاده از نور بالا در مه
استفاده از نور بالا در شرایط جوی نامساعد و مه آلود نه تنها افق دید شما را افزایش نمیدهد بلکه آن را کمتر میکند، بنابراین هنگام رانندگی در مه از نور پایین استفاده کنید البته اگر خودرو شما مه شکن دارد آن را روشن کنید تا افق دید افزایش پیدا کند و تسط بیشتری روی مسیر داشته باشید.
2. پایین آوردن شیشهها به جای روشن کردن کولر
بسیاری از رانندگان در اتوبانها کولر خودرو را روشن نمیکنند و به جای آن شیشه ها را پایین میکشند و عقیده دارند که در مصرف سوخت صرفه جویی میکنند. تحقیقات نشان داده که اگر کولر خودرو روی فن باشد ۴۰ درصد سوخت کمتری نسبت به پایین بودن شیشههای خودرو مصرف میکند.
3. عدم تعویض فیلتر روغن
فیلتر روغن از قطعات مصرفی خودرو است و طی مدت زمان مشخصی خاصیت خود را از دست میدهد. فیلتر روغن را باید همراه با تعویض روغن عوض کنید. زمان تعویض فیلتر به روغنی که استفاده میشود بستگی دارد؛ برای مثال فیلتر روغن در روغنهای ۵ هزار کیومتری باید به ازای هر ۱۰ هزار کیلومتر و در روغنهای ۲۰ هزار کیلومتری بعد از هر بار تعویض روغن باید تعویض شود.
4. ریختن آب لوله کشی در رادیاتور
آب لوله کشی مقدار زیادی املاح در خود دارد و ریختن آن سبب ایجاد رسوبات در رادیاتور و واتر پمپ میشود که این رسوبات میتوانند سبب سوختن واشر سرسیلندر شوند. بهترین راه برای جلوگیری از این کار ریختن آب جوشیده سرد (هرچه بیشتر آب سرد و دوباره جوشانده شود سالم تر است) است. به یاد داشته باشید که پس از سرد شدن آب جوشیده مقداری رسوبات در ظرف جمع میشود که نباید ته آب را داخل رادیاتور بریزید.
5. ریختن آب لوله کشی در مخزن شیشهشور
ریختن آب لوله کشی در مخزن شیشه شور باعث ایجاد رسوبات میشود. برای جلوگیری از آن میتوان از آب جوشیده سرد یا مایعهای آماده موجود در بازار استفاده کرد.
6. نگه داشتن ترمز در عبور از دست اندازها
قبل از رسیدن به دست انداز سرعت خود را کم کنید. نگه داشتن پدال ترمز در عبور از دست اندازها فشار زیادی به سیستم ترمز خودرو وارد میکند.
7. درجا گرم کردن خودرو
درجا گرم کردن خودرو نه تنها مفید نیست بلکه به خودرو آسیب وارد میکند. گرم کردن اصولی خودرو سبب آماده شدن آن در روزهای سرد میشود. در جا گرم کردن منبع اگزوز را بیش از حد گرم میکند سپس این گرما به موتور خودرو منتقل میشود که برای آن مضر است.
8. جدا کردن کاتالیست از خودرو
کاتالیست آلایندههای سمی را فیلتر میکند و نقش مهمی در محیط زیست دارند. عدهای تصور میکنند که این قطعه خودرو را خفه میکند و باعث افزایش مصرف سوخت میشود به همین دلیل آن را از خودرو جدا کرده و فقط زمان معاینه فنی آن را نصب میکنند. به خاطر داشته باشید که کاتالیست نقشی در مصرف سوخت خودرو ندارد و جدا کردن آن سبب آسیب جدی به محیط زیست و افزایش آلایندهها میشود.
9. سنگین کردن بیش از حد خودرو
سنگین کردن بیش از حد خودرو، مصرف سوخت آن را افزایش میدهد بنابراین صندوق عقب خودرو را تا حد ممکن سبک کنید.
10. نشاندن کودک روی پای سرنشین جلو
باز شدن ایربگها هنگام تصادف نه تنها از کودک محافظت نمیکند بلکه ممکن است سبب خفگی شود و بهتر است از نشاندن کودک روی پای سرنشین جلو اجتناب شود. همچنین اگر کودک خود را هنگام رانندگی در آغوش بگیرید مشمول جریمه خواهید شد. برای افرایش ایمنی کودک و حافظت از آن میتوانید از صندلیهای کودک خودرو استفاده کنید.
11. کشیدن ترمز دستی بودن نگه داشتن کلید آن
اگر هنگام کشیدن ترمز دستی دکمه آن را نگه دارید از خرابی چرخ دندههای آن جلوگیری میکنید. همچنین با این کار فشار کمتری به سیستم ترمز وارد میشود.
12. خلاص نکردن خودرو پشت چراغ قرمز
هنگام ماندن در پشت چراغ قرمز و ترافیک خودرو را در حالت خلاص قرار دهید تا فشار کمتری به گیربکس وارد شود.
13. با سرعت پایین در خط سرعت حرکت نکنید
بسیار دیده شده که رانندگان در لاین سرعت با سرعت پایین و در لاینهای دیگر با سرعت بالا حرکت میکنند. این کار بسیار خطرناک است و باید از آن اجتناب کرد زیرا سبب ایجاد ترافیک و رخ دادن تصادف خواهد شد.
14. عدم تعویض به موقع روغن گیربکس
روغن گیربکس به بهتر کار کردن آن کمک میکند و به طور میانگین بعد از طی مسافت ۱۵۰ هزار کیلومتر باید تعویض شود. البته زمان تعویض روغن گیربکس ارتباط مستقیمی با نوع روغن و خودرو دارد.
15. روشن شدن چراغ بنزین
بسیاری از رانندگان بعد از روشن شدن چراغ بنزین و با وجود کمبود سوخت مسافت زیادی را با خودرو طی میکنند که این کار سبب سوختن پمپ بنزین میشود. همچنین رسوبات و ناخالصیهای بنزین بعد از ورود به مسیر سوخت در عملکرد فیلتر بنزین، انژکتور و پمپ بنزین اختلال وارد میکند. رانندگی کردن با خودرویی که چراغ بنزین آن روشن شده به امید اینکه مسافت زیادی را طی میکند اشتباه است و بعد از رسیدن بنزین به یک چهارم ظرفیت باک باید نسبت به سوخت گیری مجدد اقدام کرد.
16. نصب باربند در مواقعی که به آن نیاز نداریم
باربند خودرو یکی از لوازمهای جانبی بسیار کاربردی در خودرو است که در سفرها نیز بسیار کاربرد دارد. نصب و جدا کردن باربند کار بسیار آسانی است و نصب همیشگی آن روی خودرو سبب افزایش مصرف سوخت میشود.
17. گرفتن همزمان ترمز و کلاچ برای نگه داشتن خودرو
بهتر است برای توقف خودرو ابتدا پدال ترمز را فشار دهید و قبل از به لرزش درآمدن خودرو کلاچ بگیرید. گرفتن همزمان ترمز و کلاچ نیروی موتور را درگیر میکند و با افزایش متراژ ترمز باعث توقف دیرتر خودرو میشود.
18. گاز دادن خودرو قبل از خاموش کردن آن
انجام این کار در خودروهای انژکتوری مضر است زیرا با گاز دادن و بستن سوئیچ مقدار زیادی بنزین نسوخته باقی میماند که باعث آسیب به سوزن انژکتور و عملکرد نادرست خودرو هنگام استارت زدن میشود.
19. تکیه دادن پا به پدال کلاچ
این کار به گیربکس خودرو فشار وارد میکند بنابراین هنگامی که از پدال کلاچ استفاده نمیکنید پای خود را روی آن استراحت ندهید.
20. استفاده از بنزین معمولی در خودروهایی که مبدل کاتالیستی دارند
بنزین معمولی سرب زیادی دارد و استفاده از آن موجب از بین رفتن مبدل کاتالیستی میشود. بنزین سوپر کیفیت بالاتری نسبت به بنزین معمولی دارد و بهتر است از آن استفاده شود.
21. عدم استفاده از روغن موتور منطبق با کیفیت مشخص شده
کارخانهها سطح کیفی روغن موتور را برای خودرو مشخص میکنند که با استفاده از دفترچه راهنمای خودرو میتوان از آن آگاهی پیدا کرد. قبل از خرید روغن موتور، کیفیت آن را بررسی کنید تا با خودرو شما سازگاری داشته باشد.
22. پارک کردن خودرو خلاف جهت خیابان
با این کار نه تنها جریمه میشوید بلکه در صورتی که خودرویی با خودرو شما برخورد کند، شما مقصر شناخته می شوید.
23. خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی
بسیاری از افراد منتظر میمانند تا فن خودرو خاموش شود سپس خودرو را خاموش کنند. این کار به موتور خودرو آسیب وارد میکند و اگر خودرو گرم باشد فن پس از خاموش کردن خودرو به صورت خودکار روشن میماند.
24. خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن بنزین
باک خودرو نباید به طور کامل خالی شود چراکه بعد از تمام شدن بنزین رسوبات آن وارد مسیر سوخت میشود و به خودرو آسیب وارد میکند.
25. جلو آوردن بیش از حد صندلی
برخی تصور میکنند با اینکار تسلط بیشتری روی رانندگی دارند درحالی که صندلی خودرو باید در حالت استاندارد قرار داشته باشد تا علاوه بر راحتی در رانندگی روی آینههای خودرو نیز کنترل داشته باشید.
عدم توجه به بررسیهای دورهای خودرو
خودرو قطعات مصرفی بسیار زیادی دارد که طی مدت مشخصی عمر آنها به پایان میرسد. برای نگهداری و حفظ سلامت خودرو باید به سرویسهای دورهای مشخص توجه کرد تا با رفع ایرادات جزیی از ایجاد مشکلات بزرگ جلوگیری شود. بسیاری از رانندگان ارزشی برای سرویسهای دورهای خودرو قائل نیستند که این رفتار نادرست هزینههای بسیار سنگینی را در پی خواهد داشت.
به کار بردن روشهای نادرست در نگهداری از خودرو نه تنها مشکلی را حل نمیکند بلکه مشکلات بسیاری نیز به آن میافزاید. قبل از به کار بردن هر روشی درباره آن تحقیق کنید تا از درست بودن آن مطمئن شوید تا آسیبهای جبران ناپذیری به خودرو وارد نشود.
.
سایر نکات
1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها: این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد میکند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.
2- بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن: چندی پیش در انگلیس دیدم که دوستم زمانی که میخواهد ترمز دستی را بالا بکشد دکمه آن را فشار میدهد و سپس آن را بالا میکشد از او پرسیدم دلیل این کارت چیه؟ گفتش اولین باری که برای امتحان رانندگی رفته بودم سر همین کشیدن ترمز دستی منو رد کردن و برای همه خنده دار بود که میگفتم تو ایران همه اینطوری ترمز دستی رو میکشن و بعدا متوجه شدم که انگلیسیها به این دکمه کلاچ ترمز دستی میگویند و تا زمانی که کلاچ ترمز دستی را نگرفتی نباید آن را بالا بکشی بعدا خودم هم از تعدادی از دوستانم که مکانیک را به صورت علمی میدانند گفتند که کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دندههای آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی میشود (خدا رو شکر خودم این عادت رو ترک کردم و ترمز دستی رو درست بالا میکشم)
3- عدم تعویض به موقع روغن گیربکس: در همین تیونینگ تاک به کرات دیده شده که افرادی خودروشان 150 هزار کیلومتر یا بیشتر کار کرده و وقتی هم ازشان میپرسی واسکازین را تا به حال تعویض کردی میگویند مگر واسکازین هم نیاز به تعویض دارد؟ در جواب باید گفت بله واسکازین نیز مانند روغنهای دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس،سلامت گیربکس و…میشود کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد
4- تعویض یکبار در میان فیلتر روغن: گاهی دیده شده که افراد فیلتر روغن را یک بار در میان تعویض میکنند و اکثرا همین افراد از فیلترهای با کیفیت پایین استفاده میکنند.ابن کار باعث میشود فیلتر عمل تصویه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیبهای جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا متوجه میشویم اگر هربار فیلتر را عوض میکردیم و فیلتر مناسب جایگزین میکردیم چقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری میشد
5- درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی: این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد میآورد درجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.
6- پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر دراتوبان: چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشاد داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن 40 درصد باز است کمتر است.
7- خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک: این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و.. میشود.
8- گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو: این کار خود باعث این میشود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده وقبل از اینکه خودرو به لرزش بی افتد کلاچ را بگیریم.
9- با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکس:بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعتهای بسیار پایین در لاین سرعت حرکت میکندد و در عوض رانندگانی با سرعتهای زیاد در لاینهای کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبرا ن نا پذیری میشوند.
10- ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور: این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واتر پمپ و موتور میشود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود آب سالم تر میشود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ریخت ته آب به داخل رادیاتور خود داری کنید البته مایعهای آماده هم در بازار هست که خوب روش اول قابل اطمینان تر است.
11- ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور:این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع ، شلنگ ها، نازل و پمپ آب آن میشود برای تامین این آب هم میتوان از روش بالا استفاده کرد البته مایعهای آماده هم در بازار هست .
12-سنگین کردن بیش از حد خودرو: پر کردن صندوق عقب با وسایلی که به آن احتیاجی نیست باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود حدالامکان باید خودرو خود را سبک کنیم .
13- نصب باربند در مواقعی که به آن نیاز نداریم: باربند را فقط باید زمانی ببندیم که به آن احتیاج داریم زیرا وجود باربند باعث بالا رفت مصرف سوخت حداقل به میزان 10 درصد میشود
14- نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودرو ایربگ دار: این کار بارها دیده شده که بسیار هم خطرناک هست و در یک تصادف کوچک اگر ایربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد بهتر است همیشه کودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بشیند
15- استفاده از بنزین معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتالیستی: بنزینهای معمولی موجود در کشور با اینکه روی پمپها نوشته بدون سرب اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتالیستی است و با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین معمولی دارد بهتر است از بنزین سوپر استفاده شود.
16- دقت نکردن به سطح کیفی روغن موتور و تطبیق آن با سطح کیفی روغن توصیه شده توسط کارخانه: مثلا چند وقت پیش دیدم که فردی در موتور پراید داشت روغن توتال 5000 میریخت و پس از اینکه به او توضیح دادم که سطح کیفی توتال 5000 sj است و روغن موتور سازگار با پراید sf یا sg است در انتخاب روغن خود تجدید نظر کرد.
17- استفاده از نور بالا در مه: در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر میکند در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مه شکن دارد باید آن را روشن کرد
18- خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی: این کار برای ماشینهای گازوییلی است نه بنزینی بیشتر دیده شده رانندگان صبر میکندد تا فن خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموش میکنند این کار ضرر جدی به موتور وارد میکند کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. اگر خودرو بیش از اندازه گرم باشد زمانی که اتومبیل را خاموش کنیم سیستم فن اتوماتیک روشن میماند و نیازی به روشن گذاشتن ماشین نیست
19- تکیه پا به کلاچ: بسیار دیده شده رانندگانی که وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت میکنند پای خود را روی کلاچ تکیه میدهند و کلاچ کورس کامل خلاصی را طی میکند و این کار باعث فشار آمدن به گیربکس میشود.
20- جلو آوردن بیش از حد صندلی:خیلی از افراد (البته بیشتر خانم ها) فکر میکنند هرچه صندلی جلوتر باشد تسلط راننده بیشتر میشود و به اصطلاح دست فرمون خوب میشود. خیر اینطور نیست صندلی باید طوری باشد که راننده کاملا راحت باشد
21- گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو: این کار قبلا در خودروهای کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودروهای انژکتوری این کار مضر است زیرا زمانی که شما گاز میدهید وسپس سویچ را میبندید مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن میشود.
22- گاز دادن قبل از روشن کردن خودرو انژکتوری: این کار قبلا در خودروهای کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودروهای انژکتوری این کار بی فایده است.
23- پارک کردن خودرو خلاف جهت خیابان: زمانی که شما خودرویتان را مثلا در سمت راست خیابان به صورت عکس پارک کنید اگر خدایی نکرده خودرویی با خودرو شما برخورد کند شما مقصر حادثه شناخته میشوید.
24- خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت: این کار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین میشود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود زیرا رسوبات و ناخالصیهای ته باک وارد مسیر سوخت میشود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین؛فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور میشود.
.
منابع:
.https://mashinno.com
.https://khodro45.com
.https://www.mashreghnews.ir












